Det Arktiske Rusland

Rejseperiode
29. aug. og 12. sep. 2019

Længde
15 dage

Pris
fra kr. 48.868

Skib
MS Spitsbergen

Murmansk og Franz Josef Land

Tromsø – Franz Josef Land – Tromsø

Vores eventyrlige ekspedition beherskes af vejr- vind- og is forhold,
der har en betydelig indflydelse på vores rejseplan. For at bevare
sikkerheden i højsædet, er det nødvendigt at vi spiller
med elementerne - og ikke imod - hvorfor vores kyndige kaptajn,
lægger den endelige sejlplan undervejs. Du må derfor antage denne
rejseplan som vejledende, i forhold til hvad du kan opleve.
Uforudseligheden er med til at gøre hver ekspedition med Hurtigruten
unik hver gang.

Se dag for dag program længere nede på siden 

Rejsen dag for dag

DAG 1 – TROMSØ – DE OPDAGELSESREJSENDES BY

Ligesom mange andre begynder denne ekspeditionsrejse også i Tromsø. Byen er værd at afsætte tid til at udforske, inden det er tid til at gå ombord på M/S Spitsbergen igen.

Tromsø er oversået med eventyrlige attraktioner, men det er samtidig nemt at forsvinde fra byen ud i vildmarken. Svævebanen fører dig til toppen af Fløyfjellet (421 meter over havet), hvor du kan nyde en fantastisk udsigt over byen, bjerge og smukke fjorde. 
Polarmuseet ruster dig med inspiration til den kommende ekspedition, hvor du har mulighed for at blive klogere på den forrige ekspeditionshistorie, og de modige mænd, der bevægede sig ud på isen.

DAG 2 – SØRØYA – VANDRETUR VED VERDENS TOP

De få indbyggere i Sørøya, forhindrer ikke Norges fjerdestørste ø, i at være en ægte vildmark. 
Vi laver landgang på den betagende ø med en dramatisk kyst, for at udforske et af de vejløse fiskesteder. Hvis vejret er med os denne dag, kan du nyde en vandretur og fantastisk udsigt i det relativt lette terræn.

DAG 3 – MURMANSK – IND I RUSLAND

Murmansk i Rusland, byder os velkommen. Den unge by fra 1916, er den største by nord for Polarcirklen. En manglende havn i det nordlige Ishav, skyldes i dag den lille bys oprindelse, der stadig domineres af søfartserhvervene. Vi har et kort besøg her, inden vi passerer videre nordover.

DAG 4-5 – TIL SØS MOD NORD

Ekspeditionsteamet i samarbejde med dets russiske kollegaer, står for forberedelse af de kommende landgange med en lang række foredrag om Franz Josefs Lands historie og dyreliv mens vi sejler nordover. Dagene til søs giver anledning til ro og afslapning i panoramaloungen, besøge skibets eksklusive træningslokaler eller blot at nyde udsigten til isflagerne.

DAG 6-10 FRANZ JOSEFS LAND – BETAGENDE ØER OG FASCINERENDE HISTORIE

Julius von Payer og Karl Weyprecht fra Østrig-Ungarn, er noteret for at være mændene bag opdagelsen af Franz Josefs Land, i en ekspedition de ledte i 1873. De navngav øerne efter kejser Franz Joseph 1. af Østrig-Ungarn, der senere i 1926, skulle blive en del af Sovjetunionen. Dybt utilfredse Norge, der også ønskede suverænitet over øerne, som de omtalte som Fridtjof Nansen Land, protesterede over indlemmelsen.

Kap Fligely, på øen Rudolf, er navngivet som Europas, Eurasiens og Ruslands nordligste punkt med en afstand på blot 911 km til Nordpolen.

Til trods for at pomorerne (nordnorske og- russiske handelsfolk) eller norske søfolk muligvis kendte Franz Josefs Land, blev den første landgang på en af øgruppens 192 øer registreret i 1873, af sejlskibet Admiral Tegetthoff. Dengang opdagede besætningen brede strande, stejle klipper med ynglende fugle i selskab med polarræve, isbjørne og hvalrosser, ligesom vi satser på at finde meget af det samme. Som tidligere nævnt bestemmes sejlplanen og derved rækkefølgen af de mulige landgange af vores kaptajn og ekspeditionsleder med udgangspunkt i meteorologiske forhold. Dog er der en sandsynlighed for at lave landgang i følgende steder;

Graham Bell-øen
Om sommeren er det østligste punkt i øgruppen primært isfri, og vi kan her måske afhjælpe dyrelivet ved at oprense stranden for fiskeredskaber eller andet affald. På øen finder vi også ruiner, af øens ældste bygning på Franz Josefs Land, der både er blevet opført og forladt af en britisk ekspedition i 1880. Det var også denne ekspedition, der fiskede en isbjørn med tilbage til London Zoo.

Northbrook-øen 
Øen er navngivet efter den britiske jarl af Northbrook, Thomas George Baring, formand for The Royal Geographical Society 1890-93. Her findes også Kap Flora, der er navngivet efter gødningen fra de tusindvis af havfugle, du kan høre yngle på klipperne. Hvis vi er heldige, kan vi se polarlomvie og sortfodet ride. På denne ø, mødte den norske polarforsker Fridtjof Nansen pludselig i juni 1896 sin britiske kollega Frederick George Jackson, på polarskibet Uria Lomvia (polarlomvie på latin) og blev derved befriet fra tre års fangenskab på Franz Josefs Land, indefrosset og overvintret sammen med Hjalmar Johansen.

Tikhaya Buchta
Den rolige bugt er en del af en ø med et heldigt navn – Luderøen, og stedet, hvor en gruppe meteorologer fra den russiske forskningsstation Sedov, blev strandet i starten af Anden Verdenskrig, for først at blive reddet igen i 1945! Hvis vi kan blive her hele dagen, kan vi udforske øens historie, mens lyden af de små latterlignende alkeskrig fra alkefuglene yngler over os, når fuglene flyver til og fra deres rede huler.

Fugleklippen Rubini tæt ved Tikhaya Buchta, er fantastisk at sejle rundt om. Den cylindriske ø med centrale rester af en vulkankegle, er øgruppens bedste fugleklippe med røde basalt, der stiger 80 meter op fra havet.

Kap Norge
En del af Jackson-øen samt en af eventyrrejsens største højdepunkter, da det er stedet, hvor polarforskeren Fridtjof Nansen i 1895 ankom, og var villig til at overvintre. Blot nogle få sten og et telt var hans redskaber til at bygge en primitiv hytte, han og Hjalmar Johansen overlevede i indtil den efterfølgende sommer, hvorfra de kunne genoptage deres rejse sydpå.

Djævelens marmorkugler
Klippeformationerne ved Kap Triest på Champ-øen (Tschamp på russisk). De kugleformede klippeformationer er også kendt som geoder, der kan have en diameter på op til to meter. 
Geoder er krystalhuler, hulrum i kalksten eller vulkanske bjergarter, med vægge der tit og ofte er beklædt med et tyndt lag af mineralet calcedon. Vær på skarpt udkig efter hvalrosser i farvandende og på stranden, når vi bevæger os mod land i skibets formidable landgangsbåde.

Alexandra Land
Den vestligste ø (bortset fra den lille, fjerntliggende Victoria-ø). Hovedkvarteret for den russiske arktiske nationalpark, Franz Josefs Land. Tyskerne forsøgte her under Anden Verdenskrig, at etablere en vejrstation, men måtte se sig mislykkedes med dette forsøg.

DAG 11-12 TIL SØS – BARENTSHAVET

Den hollandske Willem Barents, opdagede ved rent held hvad der skal blive vores næste destination, da han prøvede at finde Nordøstpassagen. Han kaldte Svalbard for Spitsbergen, grundet de spidse bjerge han fandt, da han i 1596, nåede øgruppen. Efter nogle lange eventyrrige dage, kan de næste par dage nydes i afslappende selskab, mens vi langsomt passerer havet, opkaldt efter Willem Barents. Ydermere er der rig mulighed for at nyde boblebadene på dækket, overvære ekspeditionsteamet informerende foredrag eller måske bruge tiden til at skrive gammeldags postkort.

DAG 13 – MURMANSK – ANDEN VERDENSKRIGSHISTORIE

Vi vender vores kurs tilbage mod Murmansk, hvor der igen er mulighed for at udforske byen. Omgivet af havnens skønne udsigt står en 35 meter høj statue af en russisk soldat, kendt som Alyosha, til ære for alle de russiske soldater, der kæmpede en kamp i Anden Verdenskrig. Frelsekirken med guldkuplen, der blev etableret i 2002, har du mulighed for at besøge, som en del af et mindesmærke- kompleks over murmanske søfolk, der mistede livet i fredstid. Tæt på finder vi også fyrtårns-monumentet og en del af den ulyksalige ubåd K-141 Kursk, der med sin 118 personer store besætning ombord sank til søs i august 2000.

DAG 14 SKARSVÅG – DET NORDLIGSTE PUNKT PÅ EUROPAS FASTLAND

På Magerøyas nordkyst, finder vi den lille landsby Skarsvåg, måske verdens nordligste fiskerby. Tag med for at udforske Nordkap og berig samtidig dig selv med fornemmelsen af, hvordan det føles at stå ved verdens ende. På plateauet findes et kombineret museum og restaurant, hvor du har mulighed for at gøre dig klogere på tidligere ekspeditioner til Nordkap, samt se en panoramafilm, der omhandler de fire årstider i et landskab fuld af kontraster, lys og skøn natur. Nordkap er en fantastisk destination til at opleve den utrolige midnatssol.

DAG 15 TROMSØ – EKSPEDITIONEN SLUTTER

Alt godt har en ende – også ekspeditionsrejser… Vi har udforsket områder, kun en håndfuld andre mennesker har oplevet, og været på toppen af kloden, kun få hundreder kilometer fra den geografiske nordpol. Midt i hele eventyret vil du med garanti føle, at tiden er fløjet ud af hænderne på dig.

Rejsens pris inkluderer:

  • Ekspeditionssejlads i valgt kahytskatagori
  • Helpension om bord
  • Vind- og vandafvisende jakke
  • Landgange med polarcirkel både og aktiviteter om bord og på land
  • Faglige foredrag
  • Suiter har i tillæg en række fordele såsom drikkevarer til måltider og en velkomstgave
  • Kaffe/te ombord

Ikke inkluderet:

  • Flyrejse Danmark til Tromsø t/r
  • Rejse -afbestillingsforsikring
  • Bagage service
  • Valgfrie udflugter og drikkepenge
  • Visum

 Godt at vide:

  • Priserne er i danske kroner pr. person baseret på to personer, der rejser sammen og deler en dobbelt-kahyt
  • Ikke alle kategorier er tilgængelige på alle afgange
  • Pris på ene-kahyt oplyses på anmodning
  • Hurtigruten har et fleksibelt prissystem, og alle priser afhænger af kapacitet og tilgængelighed.